Gimnazjum im. Jana Paw³a II w Daleszycach


Go to content

Main menu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

„A Future Scenarios for schools”

 

nasza wizyta w Brukseli

 

 


 

 

      W dniach 9-12 czerwca br., wśród nauczycieli zaproszonych na Międzynarodową Konferencję Warsztatową do Brukseli znalazły się cztery osoby z polskich szkół wyróżniających się realizacją ciekawych projektów europejskich eTwinning. W gronie uczestników znalazła się przedstawicielka Gimnazjum im, Jana Pawła II w Daleszycach – Bożena Kraj – nauczycielka j. angielskiego i ambasadorka programu eTwinning naszego województwa. Daleszyckie gimnazjum będzie jedną z czterech szkół w Polsce wdrażających scenariusze wypracowane w prestiżowym projekcie trzydziestu Ministerstw Edukacji w Europie.

 

 

Spotkanie w Europejskim Centrum Edukacji Schoolnet – Future Classroom Laboratory miało na celu wymianę doświadczeń, omówienie trendów w zakresie edukacji, zapoznanie się z dotychczasowymi rezultatami działań w zakresie europejskiego projektu iTEC, którego ważnym zadaniem jest, między innymi, wypracowywanie i wykorzystywanie scenariuszy lekcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem innowacji pedagogicznej. Jako pierwsza grupa czterech szkół z Polski będziemy w przyszłości wdrażać projektowe pomysły, publikować własne „Dobre Praktyki” i znajdziemy się w gronie szkół, w których wykorzystuje się opracowane materiały dydaktyczne.

 

„European Schoolnet” jest brukselskim centrum współdziałania trzydziestu Ministerstw Edukacji, wspieranych przez Komisję Europejską, którego priorytetem jest wspieranie nauczania w różnych krajach Europy poprzez wdrażanie innowacyjnych metod pracy nauczyciela i wspomaganie nauki uczniów poprzez zastosowanie najnowszych technologii. Ta placówka jest „laboratorium”, w którym tworzy się i bada techniki nauczania z zastosowaniem wszystkich dostępnych na świecie narzędzi, jak również wykorzystuje się ciekawe projekty i scenariusze lekcyjne jako dobry wzór do naśladowania. Nasza wizyta była okazją do zwiedzenia sal dydaktycznych oraz pomieszczeń administracyjnych, w których powstają materiały edukacyjno-promocyjne oraz redagowane są strony internetowe realizowanych projektów.

 

Konstruktywnym wstępem do dyskusji na temat przyszłości edukacji europejskiej była prelekcja Barta Vervijvel’a na ten temat. Zastosowanie TIK w dydaktyce jest koniecznością: uczeń potrzebuje interesujących rozwiązań w procesie uczenia się, a nauczyciel – najnowszych narzędzi przekazu. Ważnym elementem działań ośrodków edukacyjnych i producentów narzędzi i programów edukacyjnych jest: ustalenie w jaki sposób efektywnie przekazywać wiedzę za pomocą adekwatnych narzędzi, jak organizować wsparcie dla placówek szkolnych i nauczycieli w zakresie technologii oraz popularyzować „Dobre Praktyki”, również poprzez europejską współpracę szkół.

 

Ważne, z praktycznego punktu widzenia, były materiały projektowe w formie prezentacji, przedstawione uczestnikom konferencji. Podano kryteria oceny tych działań, a uczestnicy mogli tym samym zwrócić uwagę na pewne różnice w poziomie jakości realizacji tych projektowych zadań. Ocena punktowa projektów, przyznawana według dobrze opisanego schematu, pozwoliła dostrzec, to, co powinno być zmienione, aby działania lepiej spełniały kryteria innowacyjności i atrakcyjności dla uczniów. Takie ćwiczenia ewaluacyjne pomagają w planowaniu nowego projektu, czyniąc przyszłe zadania skutecznymi wychowawczo i dydaktycznie. Przy tej okazji poznaliśmy narzędzia wspomagające planowanie oraz aktywizację uczniów i nauczycieli w projekcie, miedzy innymi: widget store, scientific calculator, Cacoo diagram, team up, padlet board, tricider.

 

 

Kolejna cześć naszego szkolenia miała charakter debaty. Jej uczestnicy przekonali się, że trendy w edukacji w całej Europie są podobne. W ich opisie uwzględniono: zmieniającą się rolę nauczycieli i uczniów, program nauczania i jego ocenę, wiedzę i umiejętności, miejsce do nauki i technologię. Jak poinformował prowadzący Will Ellis, dyrektor iTEC, głównym celem analizy trendów pojawiających się w różnych krajach edukacji przez zaangażowanych w projekt edukatorów jest ustalenie kierunków rozwoju formalnego i nieformalnego nauczania na najbliższe 5-10 lat.

 

Wymiana doświadczeń w ramach „teachmeet” było bardzo ciekawym elementem spotkania. Nauczyciele z dziewięciu krajów Europy przedstawili swoje doświadczenia projektowe, z uczniami w różnych grupach wiekowych, wskazując na ulubione narzędzia TIK. Jako nauczyciel szkoły gimnazjalnej, pokazałam wykorzystanie przeróżnych narzędzi w wielokrotnie nagradzanym projekcie „My country through painting”: Glogster, Prezi, Hot Potatoes, Gimp, AutoCollage, Picasa oraz wszechstronność wykorzystania PowerPoint i Moviemaker (prezentacje słownikowe, artystyczne, muzyczne wideo i film kulturowy, elektroniczny tomik poezji, lekcja w LdL oraz Comenius ebook).

 

Dużo czasu spędziliśmy nad studiowaniem ciekawych scenariuszy lekcyjnych i projektowych oraz tworzeniem własnych działań pod kierunkiem Rute Baptista. Scenariusze tworzone według wypracowanego przez projekt iTEC wzorca są: elastyczne, otwarte na TIK, angażujące w pełni uczniów i nauczycieli. Większość z wypracowanych scenariuszy była już testowana i ma świetną ocenę; wszystkie mogą być dostosowane do różnych grup wiekowych, urozmaicone o nowe zadania lub narzędzia. Koncepcja ich budowy pokrywa się z konstrukcją projektów eTwinning, a zatem korzyść z przyswojenia pewnych zasad jest podwójna.

 

Nasz pobyt w Brukseli to również zwiedzanie miasta: dzielnicy europejskiej, na terenie której znajduje się siedziba Future Lab i parlamentu europejskiego, Królewskiego Muzeum Sztuki z dziełami wybitnych malarzy flamandzkich, katedry Św. Michała i Guduli, placu Grand Palace, Placu Męczenników, Muzeum Komiksu, kościoła Sacre Coeur, pałacu królewskiego i Parku Brukselskiego. Bruksela to również ludzie – mieszkańcy miasta, turyści i uczestnicy naszej konferencji, dzięki którym nasza wiedza o Europie znacząco się poszerzyła. Mamy znów nowe pomysły na dobrą europejską współpracę i twórcze zadania do realizacji w ramach planowanych wspólnie projektów.

 

Bożena Kraj


Back to content | Back to main menu