Uroczyste zakończenie Rządowego projektu

 Bezpieczna i przyjazna szkoła”

w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach

16 grudnia w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach odbyło się uroczyste zakończenie Rządowego projektu „ Bezpieczna i przyjazna szkoła”. Na jego realizację pozyskaliśmy 20 610 zł z Rządowego programu oraz 2290zł z Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce.

Nasz projekt, którego realizację rozpoczęliśmy we wrześniu 2016 r., a skończyliśmy w grudniu br., skierowany był na działanie dotyczące „ rozwijania postawy aktywności i twórczego działania wśród dzieci i młodzieży uzdolnionej”. Celem głównym było uświadomienie uczniom znaczenia uniwersalnych i ponadczasowych wartości, realizowanych na co dzień w szkole, w rodzinie i środowisku rówieśniczym. Do celów szczegółowych należały:

·        stworzenie w szkole poczucia bezpieczeństwa, wypracowanie współpracy oraz wzajemnego szacunku i dialogu;

·        uświadomienie uczniom wpływu nauki i techniki na życie człowieka i środowiska oraz na ich bezpieczeństwo;

·        wspieranie rozwoju młodzieży poprzez rozwijanie ich zainteresowań, uzdolnień i talentów na zajęciach pozalekcyjnych oraz rozwoju poczucia własnej wartości;

·        współpraca z przedstawicielami władz lokalnych, z Gminnym Ośrodkiem Kultury, z przedstawicielami instytucji kościelnych oraz z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach.

W projekcie uczestniczyło trzydzieścioro dwoje uczniów. Pracowaliśmy w trzech zespołach przez cztery miesiące, zgodnie z harmonogramem.

Angażowaliśmy się w nasze działania bardzo, gdyż wychodziły naprzeciw naszym zainteresowaniom; mogliśmy się w nich wykazać, sprawdzić swoją wiedzę, umiejętności, pochwalić się zdolnościami.

18 października uczestniczyliśmy w warsztatach, prowadzonych przez pana Dariusza Łuczaka, cierpiącego na dziecięce porażenie mózgowe. Mówił o stereotypach i dyskryminacji, o roli wartości i autorytetów w życiu młodego człowieka, o poczuciu własnej wartości, bezpieczeństwie i tożsamości, indywidualności, nietuzinkowości i godności człowieka.

Celem tych zajęć było kształtowanie u uczniów postawy akceptacji, tolerancji i poszanowania praw innych. Poznaliśmy niezwykłego człowieka, który mimo ciężkiej choroby osiągnął sukces zawodowy. Czterogodzinne spotkanie uwrażliwiło nas bardziej na odmienność innych ludzi, na nietolerancyjne zachowania, prowadzące do dyskryminacji, wciąż obecnej w naszym życiu, jakże mocno zakorzenionej w sercach i umysłach.

13 października dwunastoosobowy zespół przedstawił kolejne działanie, jakim była prezentacja utworów poetyckich Karola Wojtyły. Społeczność szkolna i zaproszeni goście obejrzeli podczas Święta Patrona wzruszający program poetycko – muzyczny, na który złożyły się miniatury poetyckie przyszłego papieża i utwory muzyczne w wykonaniu Wiktora Zwierzyńskiego i Sylwii Białogońskiej oraz chóru szkolnego. Motywem przewodnim był człowiek – Polak, jego ojczyzna, poznawanie siebie i poznawanie Boga. 26 października wystąpili z tym programem w Bazylice na Świętym Krzyżu, na zaproszenie ojca Dariusza Malajki, dziekana Bazyliki. Tam też zrealizowaliśmy kolejne działanie – wysłuchaliśmy prelekcji na temat: „Człowiek wartością najwyższą.”

Wśród uczestników projektu nie zabrakło artystów wyobraźni i wrażliwości. Nasi gimnazjaliści mogli podziwiać prace plastyczne, wykonane w ramach kolejnego działania, wyrażające naszą tolerancję wobec inności i sprzeciw wobec dyskryminacji i stereotypów.

W naszych działaniach nie mogło zabraknąć spotkań z ludźmi nauki. 18 i 25 listopada odbyły się warsztaty wyjazdowe na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, na wydziale matematyczno – przyrodniczym. Wzięliśmy udział w warsztatach pod nazwą: „ Nauka i człowiek”, związane z fizyką, biologią, geografią i ochroną środowiska. Zostaliśmy podzieleni na grupy, każda przepracowała 12 godzin dydaktycznych.

Celem warsztatów było uświadomienie uczniom wpływu nauki i techniki na życie człowieka i środowiska oraz na ich bezpieczeństwo.

Zajęcia z fizyki pt. „ Fale elektromagnetyczne w służbie człowieka” poprowadziła dr Małgorzata Wysocka – Kunisz.

Badaliśmy eksperymentalnie światło, jak się rozszczepia i jak zachowuje, padając na powierzchnie gładkie i chropowate. Poznaliśmy prawo załamania, zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia, podstawy składania barw i jego zastosowanie, np. w ekranach telewizyjnych, oraz działanie światłowodów i ich wykorzystanie w telekomunikacji czy medycynie.

Mgr Aneta Kozłowska poprowadziła zajęcia z ochrony środowiska, zatytułowane: „ Ekoetykietowanie wyrobów powstających przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii przyjaznych dla środowiska i człowieka. Międzynarodowe, unijne i krajowe systemy ekoznakowania.”

Na zajęciach :

·        zapoznaliśmy się z ideą wprowadzania oznaczeń ekologicznych na produktach najmniej szkodliwych dla zdrowia i środowiska;

·        poznaliśmy cykl życia i cechy wyrobów ekologicznych oraz zasady certyfikacji;

·        określiliśmy funkcje, jakie spełniają ekoznaki;

·        dokonaliśmy identyfikacji oznaczeń na opakowaniach wielu produktów.

Z kolei mgr Mirosław Szwed, specjalista z ochrony środowiska, wprowadził nas w świat nowoczesnych technologii w badaniach jakości wody.

Warsztaty z biologii pt.” Biotechnologia – czy zapewni lepszą przyszłość? Jej wpływ na środowisko przyrodnicze i zdrowie człowieka” poprowadziła dr habilitowany Ilona Żeber – Dzikowska.

Zajęcia miały na celu rozwinąć zdolności krytycznego myślenia i umiejętności poznawania świata za pomocą obserwacji, doświadczeń, pokazu. Poznaliśmy problem bioterroryzmu, zagadnienia związane z problemami etycznymi, moralnymi, prawnymi, wynikającymi z postępu genetyki, medycyny, biotechnologii. Tu pani doktor  podjęła analizę zagadnienia GMO w obszarze ochrony środowiska, wiedzy naukowej, mediów, świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Dr Mirosław Mularczyk poprowadził warsztaty z geografii, zatytułowane: „Geograficzne aspekty telemedycyny”. Przedstawił zależność długości życia człowieka, przyrostu naturalnego od miejsca zamieszkania i sposobu żywienia. Dowiedzieliśmy się, na jakie choroby narażeni są ludzie w różnych częściach świata i co jest tego powodem. Wiele problemów natury zdrowotnej można by rozwiązać za pomocą tzw. telemedycyny, wykorzystującej połączenia telefoniczne lub video telefoniczne do konsultacji lekarskich, a nawet do zabiegów pod okiem specjalistów.

Aktywnie uczestniczyliśmy we wszystkich zajęciach i wysoko oceniliśmy przygotowanie prowadzących. Efektem naszego udziału w warsztatach jest nakręcony przez nas film o pozytywnym i negatywnym wpływie nowoczesnej technologii na zdrowie i życie człowieka.

29 października pojechaliśmy na wycieczkę do Krakowa i Wadowic – śladami Jana Pawła II, naszego mistrza, nauczyciela, przewodnika po zakamarkach ludzkiej duszy i nieodgadnionego serca. Jest dla nas wielkim autorytetem, obecnym na co dzień w naszym życiu.

Pierwszym punktem programu było wejście na Kopiec Kościuszki, skąd podziwialiśmy panoramę miasta i okolic, ale przede wszystkim obejrzeliśmy wystawę o Tadeuszu Kościuszce.

W Wadowicach zwiedziliśmy Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II. Zobaczyliśmy osobiste rzeczy Ojca Świętego, takie jak:  ubrania i ekwipunek turystyczny, szaty kapłańskie, papieskie, świadectwo dojrzałości, pamiątki z papieskich podróży.

W Bazylice Mniejszej Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny, do której oczywiście wstąpiliśmy, Karol Wojtyła został ochrzczony, tu modlił się, służył do mszy, odprawił mszę prymicyjną. A potem… poszliśmy na papieskie kremówki.

Wróciliśmy do Krakowa, aby zwiedzić Muzeum Fabryki Schindlera. Wysłuchaliśmy tu wstrząsającej opowieści o wszechobecnym terrorze i stopniowej eliminacji żydowskich mieszkańców z życia miasta, opowieści o niezwykłym Niemcu, właścicielu tej fabryki, o Oskarze Schindlerze, który uratował ponad tysiąc Żydów.

Po zwiedzeniu Kościoła Mariackiego, zjedliśmy obiad na przedmieściach Krakowa. Wszystkim bardzo smakował, zwłaszcza że wycieczka okazała się dość wyczerpująca fizycznie i emocjonalnie.

16 grudnia zamknęliśmy projekt uroczystą prezentacją działań, którą uświetnili uczestnicy projektu, przedstawiając swoje pasje i talenty. Marysia Borek zagrała na oboju Sonatę D-dur, Sylwia Białogońska zaśpiewała „ Aleję gwiazd”, Wiktor Zwierzyński wcielił się w rolę ludowego gawędziarza, Bartłomiej Harabin zagrał na gitarze klasycznej „ Cichą noc”, Aleksandra Parkita i Natalia Łosak opowiedziały o blogach, na których prezentują swoje pasje, Renata Kotyniewicz przedstawiła nam swoją kolekcję noży, która wiążę się z jej zainteresowaniem historią i militariami, a Wiktoria Arabasz zakończyła uroczystość, wprowadzając nas w świąteczny nastrój kolędą „ Święta pod jemiołą”.

I tak dobiegła końca nasza przygoda. Zrealizowaliśmy postawione cele, poznaliśmy wielu ciekawych ludzi, zmierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami, wykazaliśmy się twórczą aktywnością, umiejętnością współpracy, rozwijaliśmy swoje zainteresowania, zdobyliśmy wiele cennej wiedzy. I w tym miejscu pragniemy podziękować naszym opiekunom, dzięki którym ten projekt zaistniał, a my, pod ich kierunkiem, mogliśmy zrealizować wszystkie działania.

Gorąco dziękujemy Burmistrzowi Miasta i Gminy Daleszyce, panu Dariuszowi Meresińskiemu, za udzielenie finansowego wsparcia, dziękujemy pracownikom Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce, którzy pomogli nam zrealizować projekt.

 Uczniowie

 Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach,

 realizatorzy projektu i ich opiekunowie

(1/15): (2/15): (3/15): (4/15):
(5/15): (6/15): (7/15): (8/15):
(9/15): (10/15): (11/15): (12/15):
(13/15): (14/15): (15/15):