Świat, w którym żyjemy pełen jest różnych zasad i reguł, które dziecko, a później dorosły człowiek, będzie musiał przestrzegać. Kulturalnego człowieka możemy bez trudu poznać po jego zachowaniu. Dobre maniery, savoir-vivre, to nic innego jak serdeczność, uprzejmość i życzliwość dla innych. Kulturę osobistą i dobre maniery prezentujemy przez całe życie, ale wynosimy z domu rodzinnego, w którym to powinny one zostać ukształtowane i zakorzenione. Rozluźnienie obyczajów spowodowało, że wiele ponadczasowych norm odeszło w zapomnienie. Współczesny savoir-vivre jest elastyczny. Ubyło wiele sztywnych norm. Jeszcze bardziej elastyczny jest savoir-vivre dziecka i nastolatka. Wiadomo, dzieciństwo i młodość są nacechowane dużą zmiennością. Jednak zasady muszą być jasne, zrozumiałe i konsekwentnie wprowadzane w życie. Tylko wtedy świat dziecka będzie uporządkowany i przewidywalny.
„Kodeks dobrych manier” to projekt edukacyjny promujący czytelnictwo z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, który realizowany był od od października do grudnia br. w klasie 1 „a”.
W trakcie realizacji projektu wychowawca oraz uczniowie czytali fragmenty książki Grzegorza Kasdepke „Bon czy ton savoir-vivre dla dzieci” oraz Joanny Krzyżanek „”Dobre maniery Cecylki Knedelek - czyli o tym, że wypada wiedzieć co wypada”. W oparciu o przeczytane teksty uczniowie toczyli spory i dyskusje, a także inscenizowali w grupach wybrane fragmenty. W trakcie realizacji projektu dzieci zauważyły, że podobnie jak w przypadku kierowców, znajomość kodeksu drogowego pozwala uniknąć kolizji czy wypadku, tak i w życiu znajomość i stosowanie zasad dobrego wychowania pozwala uniknąć wpadek i związanych z tym negatywnych i niepotrzebnych emocji. Końcowym etapem projektu były prace plastyczne przedstawiające zasady dobrych manier, zamknięte w symbolach znaków drogowych nakazu i zakazu. Z tych prac powstały dwa albumy, a uczniowie zdecydowali, że będą one leżeć w kąciku biblioteczno-czytelniczym. Dzieci często przeglądają je w czasie przerw lekcyjnych.
Realizacja tego projektu stała się kolejną okazją do integracji zespołu klasowego i dostarczyła uczniom wiele przyjemności i zabawy ze wspólnego uczestnictwa w różnorodnych sytuacjach zadaniowych.
Joanna Ściegienny
nauczyciel ZSP w Daleszycach