Rozdział V
Organizacja i świadczenie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
§17.
W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
§18.
Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.
§19.
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
1) diagnozowaniu środowiska ucznia;
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia
i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
5) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a także kart indywidualnych potrzeb ucznia oraz planów działań wspierających dla uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dla uczniów zdolnych i z trudnościami
w nauce;
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
7)
podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających
z Programu Wychowawczego szkoły i Programu Profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
8) wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;
9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
11) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
1) rodzicami;
2) psychologiem;
3) pedagogiem;
4) Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Chmielniku;
5) podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci;
§20.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających z:
1) wybitnych uzdolnień;
2) niepełnosprawności;
3) niedostosowania społecznego;
4) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5) specyficznych trudności w uczeniu się;
6) zaburzeń komunikacji językowej;
7) choroby przewlekłej;
8) zaburzeń psychicznych;
9) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) rozpoznanych niepowodzeń szkolnych;
11) zaniedbań środowiskowych;
12) trudności adaptacyjnych;
13) odmienności kulturowej.
§21.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
1) nauczyciele pracujący z uczniem;
2) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§22.
Każdy nauczyciel oraz specjalista zatrudniony w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym szczególnie uzdolnionych;
2) zaplanowanie sposobów ich zaspokajania;
3) realizacja zaleceń i ustaleń zespołu, o którym mowa w §24;
4) dokonywanie bieżących obserwacji efektywności działań zalecanych przez zespół, o którym mowa w §24.
§23.
1. W przypadku stwierdzenia, że uczeń/uczniowie ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga/ją pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora szkoły.
2. O pomoc psychologiczno-pedagogiczną mogą wnioskować także, na zasadach, jak w ust.1:
1) rodzice ucznia/prawni opiekunowie;
2) uczeń;
3) poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
§24.
1. Dyrektor po rozpatrzeniu informacji/wniosku o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wskazuje zespół nauczycieli, których zadaniem będzie zorganizowanie i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. Zespoły tworzy się również niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§25.
1. Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole w tym w szczególności:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej
z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię także z uwzględnieniem zaleceń zawartych
w orzeczeniu lub opinii;
3) określenie sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
4) dokumentowanie ustaleń z posiedzeń zespołu;
5) opracowanie IPET-u (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny) dla uczniów posiadających orzeczenie lub założenie KIPU (Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia) oraz PWD (Plan Działań Wspierających) dla uczniów nieposiadających orzeczeń, ale zakwalifikowanych przez dyrektora do objęcia pomocą;
6) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa zawodowego;
7) określenie działań wspierających rodziców ucznia;
8) określenie, w zależności od potrzeb, zakresu współdziałania z poradniami specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi lub innymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
9) dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
10) dokonywanie okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (nie rzadziej niż raz w roku);
11) podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§26.
1. Koordynatorem pracy zespołu, o których mowa w § 24 jest wychowawca ucznia.
2. Do zadań koordynatora należy:
1) ustalanie terminów spotkań zespołu;
2) zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora szkoły i wszystkich członków (z tygodniowym wyprzedzeniem);
3) prowadzenie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
4) przekazywanie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia do pedagoga szkolnego, po każdym spotkaniu zespołu bądź Indywidualnego Programu Edukacyjno –Terapeutycznego, po jego opracowaniu lub modyfikacji.
3. Koordynatorem pracy zespołów w szkole jest pedagog szkolny. Do zadań koordynatora pracy zespołów należy:
1) monitorowanie terminów spotkań zespołów;
2) przekazywanie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia dyrektorowi szkoły, po każdym spotkaniu zespołu bądź Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, po jego opracowaniu lub modyfikacji;
3) przechowywanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniów;
4) nawiązywanie kontaktów z PP-P, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§27.
1. Zespół dokumentuje swoją pracę w formie Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia. Karty nie zakłada się dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Karta zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko ucznia;
2) nazwę szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
3) informację dotyczącą:
a) orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (należy wpisać numer i datę wydania orzeczenia lub opinii oraz nazwę poradni)
b) potrzeby objęcia ucznia/ dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
4) zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne,
w tym zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5) ustalone przez dyrektora szkoły formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
6) ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
7) terminy spotkań zespołu;
8) podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu.
3. Zespół opracowuje w wyznaczonym terminie:
1) Plan Działań Wspierających dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wskazanych przez dyrektora i nieposiadających orzeczeń;
2) Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający zalecenia
w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej wg zasad określonych
w rozdziale VI Organizacja nauczania i organizacja zajęć rewalidacyjnych uczniom niepełnosprawnym.
4. Dla uczniów o jednorodnych potrzebach może być opracowany wspólny Plan Działań Wspierających (PDW).
5. Plan Działań Wspierających zawiera:
1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania
do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o których mowa w przepisach rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
4) działania wspierające rodziców ucznia;
5) zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży, podejmowanego na rzecz ucznia, którego PDW dotyczy.
§28.
Na podstawie zaleceń zespołu dyrektor szkoły ustala formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
§29.
O ustalonych formach, sposobach, wymiarze i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor szkoły, wychowawca ucznia – przewodniczący zespołu powołanego dla konkretnego ucznia lub koordynator niezwłocznie informuje rodziców lub opiekunów prawnych, w formie pisemnej.
§30.
Po każdym spotkaniu zespół przedstawia Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia dyrektorowi szkoły.
§31.
1. Zespół dokonuje, co najmniej raz w roku, oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności realizowanych zajęć, dotyczącej:
1) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym - przed opracowaniem arkusza organizacji szkoły na kolejny rok szkolny.
3. Zespół opracowuje w wyznaczonym terminie:
2. Na wniosek rodziców dziecka lub nauczyciela zespół dokonuje oceny efektywności form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego przez dyrektora szkoły okresu udzielania danej formy pomocy.
3. Dokonując oceny, o której mowa powyżej, zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Na podstawie oceny, dokonanej przez zespół, przed upływem ustalonego przez dyrektora szkoły okresu udzielania danej formy pomocy, dyrektor szkoły decyduje
o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
5. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
6. Spotkania zespołu zwołuje koordynator zespołu.
7. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu.
8. O terminie spotkania zespołu dyrektor szkoły informuje rodziców lub opiekunów prawnych dziecka w formie ustnej.
9. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć.
1) na wniosek dyrektora szkoły - przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2) na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego dziecka - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
10. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
§32.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
1) działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań uczniów w tym uczniów wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;
2) działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia;
3) zindywidualizowanej pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
4) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
5) zajęć specjalistycznych;
6) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;
7) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
8) porad dla uczniów;
8) działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej uczniom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej.
§33.
1. Zainteresowania uczniów oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, uczniem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych.
2. W przypadku stwierdzenia szczególnych uzdolnień, wychowawca klasy lub nauczyciel edukacji przedmiotowej informuje dyrektora szkoły o potrzebie objęcia ucznia opieką zespołu, o którym mowa w § 24 statutu szkoły.
3. W szkole organizuje się kółka zainteresowań zgodnie z zainteresowaniami i uzdolnieniami uczniów.
4. Organizowane w szkole konkursy, olimpiady, turnieje stanowią formę rozwoju uzdolnień i ich prezentacji. Uczniowie awansujący do kolejnych etapów objęci są specjalna opieką nauczyciela.
§34.
Indywidualizacja pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach polega na:
1) dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych ucznia;
2) dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych ucznia;
3) przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia;
4) umożliwianiu uczniowi z niepełnosprawnością korzystania ze specjalistycznego wyposażenia i środków dydaktycznych;
5) różnicowaniu stopnia trudności i form prac domowych.
§35.
1. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli właściwych zajęć edukacyjnych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 osób.
2. Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi i specjalistycznymi wymaga zgody rodziców.
3. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzi się w grupach międzyoddziałowych
i oddziałowych. Dyrektor szkoły wskazuje nauczyciela do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych spośród nauczycieli danych edukacji przedmiotowych.
4. Za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci biorących udział w zajęciach dydaktyczno –wyrównawczych może być niższa, niż określona w ust 1.
5. O zakończeniu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych decyduje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii nauczyciela prowadzącego te zajęcia lub na podstawie opinii zespołu, o którym mowa w § 24 statutu szkoły.
6. Nauczyciel zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest obowiązany prowadzić dokumentację w formie dziennika zajęć pozalekcyjnych oraz systematycznie dokonywać ewaluacji pracy własnej, a także badań przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów objętych tą formą pomocy.
§36.
1. Zajęcia specjalistyczne organizowane w miarę potrzeby. Są to:
1) korekcyjno-kompensacyjne, organizowane dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów;
2) logopedyczne, organizowane dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej; zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii; liczba uczestników zajęć wynosi do 4 uczniów;
3) socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym, organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
2. Zajęcia specjalistyczne i korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.
§37.
Za zgodą organu prowadzącego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone indywidualnie.
§38.
O objęciu dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor szkoły.
§39.
O zakończeniu udzielania pomocy w formie zajęć specjalistycznych decyduje dyrektor szkoły na wniosek rodziców lub nauczyciela prowadzącego zajęcia.
§40.
1. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu organizuje się w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
2. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia prowadzone są w grupach nie większych niż liczba uczniów w oddziale.
3. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 prowadzą doradca zawodowy lub nauczyciel, posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
§41.
W szkole zatrudniony jest pedagog a w miarę potrzeb specjalista, posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
§42.
W celu współorganizowania kształcenia integracyjnego szkoła, za zgodą organu prowadzącego, zatrudnia nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej.
§43.
Porad dla rodziców i nauczycieli udzielają, w zależności od potrzeb, pedagog, psycholog, logopeda oraz inni nauczyciele posiadający przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych, w terminach, o których rodzice informowani są w formie ustnej.
§44.
W szkole, w miarę możliwości, potrzeb i zainteresowania, prowadzone są warsztaty dla rodziców w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych.
§45.
Dokumentację psychologiczno-pedagogiczną ucznia przechowuje się w pokoju pedagoga szkolnego.
1. Dokumentacja psychologiczno-pedagogiczną podlega przepisom w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
2. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły, dokumentację psychologiczno-pedagogiczną przekazuje się do tej szkoły za pisemną zgodą rodziców. Po ukończeniu przez ucznia szkoły, oryginał dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej otrzymuje rodzic/prawny opiekun. Odbiór oryginału dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej osoba odbierająca kwituje własnoręcznym podpisem.
§46.
Na podstawie dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej ucznia dyrektor szkoły dokonuje bilansu potrzeb na dany rok szkolny, w szczególności określa formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i liczbę godzin potrzebną na ich realizację. Z wnioskiem o przydział potrzebnej liczby godzin i etatów występuje do organu prowadzącego.
§47.
Wsparcia merytorycznego dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna w Chmielniku oraz placówki doskonalenia nauczycieli.