Rozdział XI
Organizacja wychowania i opieki
§87.
1. Na początku każdego roku szkolnego Rada Pedagogiczna opracowuje i zatwierdza szczegółowe Priorytety Szkolnego Programu Wychowawczego na dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb i Programu Wychowawczego.
2. Działania wychowawcze szkoły mają charakter systemowy i podejmują je wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole wspomagani przez dyrekcję oraz pozostałych pracowników szkoły. Program Wychowawczy szkoły jest całościowy i obejmuje rozwój ucznia w wymiarze: intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i zdrowotnym.
3. Kluczem do działalności wychowawczej Szkoły jest oferta skierowana do uczniów oraz rodziców zawarta w rozdziale II Koncepcja pracy szkoły. Podstawą odniesienia sukcesu w realizacji działań wychowawczych szkoły jest zgodne współdziałanie uczniów, rodziców i nauczycieli.
4. Podjęte działania wychowawcze w bezpiecznym i przyjaznym środowisku szkolnym mają na celu przygotować ucznia do:
1) pracy nad sobą;
2) bycia użytecznym członkiem społeczeństwa;
3) bycia osobą wyróżniającą się takimi cechami, jak: odpowiedzialność, samodzielność, odwaga, kultura osobista, uczciwość, dobroć, patriotyzm, pracowitość, poszanowanie godności innych, wrażliwość na krzywdę ludzką, szacunek dla starszych, tolerancja;
4) rozwoju samorządności;
5) dbałości o wypracowane tradycje: klasy, szkoły i środowiska;
6) budowania poczucia przynależności i więzi ze szkołą;
7) tworzenia środowiska szkolnego, w którym obowiązują jasne i jednoznaczne reguły gry akceptowane i respektowane przez wszystkich członków społeczności szkolnej.
5. Uczeń jest podstawowym podmiotem w systemie wychowawczym szkoły. Preferuje się następujące postawy będące kanonem zachowań ucznia. Uczeń:
1) zna i akceptuje działania wychowawcze szkoły;
2) szanuje oraz akceptuje siebie i innych;
3) umie prawidłowo funkcjonować w rodzinie, klasie, społeczności szkolnej, lokalnej, demokratycznym państwie oraz świecie;
4) zna i respektuje obowiązki wynikające z tytułu bycia: uczniem, dzieckiem, kolegą, członkiem społeczeństwa, Polakiem i europejczykiem;
5) posiada wiedzę i umiejętności potrzebne dla samodzielnego poszukiwania ważnych dla siebie wartości, określania celów i dokonywania wyborów;
6) jest zdolny do autorefleksji, nieustannie nad sobą pracuje,
7) zna, rozumie i realizuje w życiu:
a) zasady kultury bycia;
b) zasady skutecznego komunikowania się;
c) zasady bezpieczeństwa oraz higieny życia i pracy;
d) akceptowany społecznie system wartości;
8) chce i umie dążyć do realizacji własnych zamierzeń;
9) umie diagnozować zagrożenia w realizacji celów życiowych;
10) jest otwarty na zdobywanie wiedzy.
6. W oparciu o Program Wychowawczy zespoły wychowawców (wychowawcy klas) opracowują klasowe programy wychowawcze na dany rok szkolny. Program wychowawczy w klasie powinien uwzględniać następujące zagadnienia:
1) poznanie ucznia, jego potrzeb i możliwości;
2) przygotowanie ucznia do poznania własnej osoby;
3) wdrażanie uczniów do pracy nad własnym rozwojem;
4) pomoc w tworzeniu systemu wartości;
5) strategie działań, których celem jest budowanie satysfakcjonujących relacji w klasie:
a) adaptacja,
b) integracja,
c) przydział ról w klasie,
d) wewnątrzklasowy system norm postępowania,
e) określenie praw i obowiązków w klasie, szkole,
f) prowadzenie kroniki klasowej, strony internetowej itp.
6) budowanie wizerunku klasy i więzi pomiędzy wychowankami poprzez:
a) udział we wspólnych uroczystościach klasowych, szkolnych, obozach naukowych, sportowych,
b) edukacja zdrowotna, regionalna, kulturalna,
c) kierowanie zespołem klasowym na zasadzie włączania do udziału
w podejmowaniu decyzji rodziców i uczniów,
d) wspólne narady wychowawcze,
e) realizację na godzinach wychowawczych tematyki z uwzględnieniem zainteresowań klasy,
f) aktywny udział klasy w pracach na rzecz szkoły i środowiska,
g) szukanie, pielęgnowanie i rozwijanie tzw. „mocnych stron klasy”;
7) strategie działań, których celem jest wychowanie obywatelskie i patriotyczne.
8) promowanie wartości kulturalnych, obyczajowych, środowiskowych i związanych
z ochroną zdrowia;
9) preorientacja zawodowa.
§88.
1. Szkoła traktuje rodziców jako pełnoprawnych partnerów w procesie edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym oraz stwarza warunki do aktywizowania rodziców.
2. Aktywizowanie rodziców i uzyskanie wsparcia w realizowaniu zadań szkoły odbywa się poprzez:
1) pomoc rodzicom w wywiązywaniu się z zadań opiekuńczych i wychowawczych przez:
a) organizowanie treningów i warsztatów rozwijających umiejętności rodzicielskie,
b) zapewnienie poradnictwa i konsultacji w rozwiązywaniu trudności związanych
z wychowaniem dziecka;
2) doskonalenie form komunikacji pomiędzy szkołą a rodzinami uczniów poprzez:
a) organizowanie spotkań grupowych i indywidualnych z rodzicami;
b) przekazywanie informacji przez korespondencję, e-maile, telefonicznie, biuletyn szkolny, stronę WWW, inne materiały informacyjne;
3) dostarczanie rodzicom wiedzy, umiejętności i pomysłów na pomoc dzieciom w nauce przez:
a) zadawanie interaktywnych zadań domowych;
b) edukację na temat procesów poznawczych dzieci, instruktaż pomagania dziecku
w nauce;
4) pozyskiwanie i rozwijanie pomocy rodziców w realizacji zadań szkoły przez:
a) zachęcanie do działań w formie wolontariatu;
b) inspirowanie rodziców do działania;
c) wspieranie inicjatyw rodziców;
d) wskazywanie obszarów działania;
e) upowszechnianie dokonań rodziców;
5) włączanie rodziców w zarządzanie szkołą, poprzez angażowanie do prac Rady Rodziców, zespołów, które biorą udział w podejmowaniu ważnych dla szkoły decyzji;
6) koordynowanie działań szkolnych, rodzicielskich i społeczności lokalnej w zakresie rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży przez:
a) ustalanie form pomocy;
b) pozyskiwanie środków finansowych;
c) zapewnianie ciągłości opieki nad dzieckiem;
d) angażowanie uczniów z życie lokalnej społeczności.
§89.
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazdów do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
2. Świetlica jest formą wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły, którą szkoła organizuje, jeżeli posiada odpowiednie pomieszczenia, sprzęt, możliwości kadrowe i środki finansowe.
3 Świetlica czynna jest codziennie od pierwszego przywozu do ostatniego odwozu młodzieży autobusem szkolnym;
4. Uczeń ma prawo do korzystania z wyposażenia świetlicy przy jednoczesnym respektowaniu Regulaminu Świetlicy.
5. Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych.
6. Pracą świetlicy kieruje kierownik świetlicy. Kierownik świetlicy jest przełożonym w stosunku do wszystkich pracowników świetlicy i kuchni.
7. Do zadań kierownika świetlicy należy:
1) ustalanie liczby dzieci do bezpłatnego dożywiania;
2) przyjmowanie wpłat za obiady od dzieci i pracowników szkoły i wydawanie pokwitowań;
3) prowadzenie dokładnej ewidencji osób korzystających z dożywiania;
4) obowiązkowe rozliczenie kwitariuszy przychodowych;
5) nadzór w czasie wydawania posiłków;
6) nadzór nad utrzymaniem porządku w kuchni i w pomieszczeniach kuchennych,
7) nadzór nad kuchnią przed włamaniem i kradzieżą;
8) nadzór nad dokumentacją świetlicy szkolnej, którą stanowią roczny plan pracy świetlicy oraz dziennik świetlicy;
9) nadzór nad pomocami dydaktycznymi w świetlicy.
§90.
1.Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia dwudaniowego posiłku w stołówce szkolnej.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor szkoły z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki.
3. Szkoła powinna szukać źródeł finansowych umożliwiających częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat, o których mowa w ust. 2.
§91.
1. W szkole działa biblioteka szkolna, która jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice na zasadach określonych w Regulaminie Biblioteki.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny, w miarę możliwości szkoły, umożliwiać:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę;
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.
4. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Do zadań biblioteki należy:
1) praca pedagogiczna z czytelnikami obejmująca:
a) udostępnianie zbiorów;
b) udzielanie informacji bibliotecznych;
c) rozmowy z czytelnikami o książkach;
d) poradnictwo w wyborach czytelniczych;
e) przysposobienie czytelniczo – informacyjne;
f) przygotowywanie analiz stanu czytelnictwa;
g) prowadzenie różnych form wizualnej informacji popularyzacji książek;
h) rozwijanie kultury czytelniczej uczniów;
2) praca organizacyjna obejmująca:
a) gromadzenie zbiorów - zgodnie z profilem programowym i potrzebami szkoły;
b) prowadzenie ewidencji zbiorów - zgodnie z obowiązującymi przepisami;
c) opracowanie biblioteczne zbiorów, opracowanie techniczne, katalogowanie
zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie;
d) selekcję zbiorów;
e) konserwację zbiorów;
f) organizację warsztatu informacyjnego, wydzielanie księgozbioru odręcznego,
prowadzenie katalogów, kartotek bibliograficznych i tekstowych, gromadzenie
zestawień bibliograficznych;
g) organizację udostępniania zbiorów;
h) planowanie, sprawozdawczość, opracowywanie rocznych planów działalności
biblioteki, uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością;
i) odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację biblioteki;
j) prowadzenie dokumentacji pracy bibliotekarza, którą stanowią: roczny plan
pracy biblioteki oraz dziennik bibliotekarza.
§92.
1. Specjalistyczną pomoc uczniom szkoły świadczy pedagog szkolny.
2. Pedagog szkolny opracowuje na każdy rok szkolny ramowy plan pracy zatwierdzany przez dyrektora.
3. Pod koniec każdego semestru pedagog szkolny składa sprawozdanie ze swojej pracy.
4. Pedagog szkolny dokumentuje swoją działalność w dzienniku pedagoga szkolnego.
§93.
1. Obowiązki nauczyciela pełniącego dyżur na przerwie:
1) dyżurujący nauczyciel zobowiązany jest, po zakończeniu swojej lekcji lub na
15 minut przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych, do niezwłocznego udania się na dyżur;
2) podczas pełnienia swych obowiązków dyżurujący nauczyciel winien szczególną uwagę zwrócić na:
a) bezpieczeństwo uczniów;
b) ład i porządek na korytarzu;
c) zachowanie uczniów w toaletach i na klatkach schodowych;
d) każdy przejaw niekulturalnego zachowania się i wandalizmu;
3) dyżur kończy się po dzwonku na lekcje;
4) nauczyciel dyżurujący, w razie nieobecności współdyżurującego, bierze na
siebie odpowiedzialność za prawidłowy przebieg dyżuru, nauczyciel dyżurujący może opuścić dyżur tylko w wyjątkowych sytuacjach za zgodą współdyżurującego;
5) w przypadku nieobecności w szkole nauczyciela dyżurującego, dyżuruje nauczyciel zastępujący go na zajęciach dydaktycznych;
6) w przypadku, kiedy nauczycielowi zastępującemu wypada dyżur własny, nauczyciela dyżurującego wyznacza dyrektor lub wicedyrektor;
7) nauczyciel pełniący dyżur zobowiązany jest do wykonywania poleceń
dyrektora, związanych ze szczególnymi warunkami w miejscu jego dyżuru;
2. Szczegółowo obowiązki nauczyciela dyżurującego reguluje Regulamin Pełnienia Dyżurów.