Uczniowie na zajęciach
na UJK w Kielcach

W dniach 18 i 25 listopada 2016 roku odbyły się warsztaty wyjazdowe do Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach na wydział matematyczno-przyrodniczy. Uczniowie wzięli udział w warsztatach pod nazwą „Nauka i człowiek” z fizyki, biologii, geografii i ochrony środowiska. Uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy po 8 osób. Każda grupa uczestniczyła w 12 godzinach dydaktycznych. Celem warsztatów było uświadomienie uczniom wpływu nauki i techniki na życie człowieka i środowisko oraz na ich bezpieczeństwo.

Zajęcia z fizyki poprowadziła dr Małgorzata Wysocka-Kunisz. Poprowadziła warsztaty pod tytułem „Fale elektromagnetyczne w służbie człowieka”. Uczniowie poznali fale elektromagnetyczne. Dowiedzieli się jak powstają i jakie fale wchodzą w skład widma fal elektromagnetycznych oraz jaką rolę odgrywają w życiu człowieka. Eksperymentalnie badali światło; jak się rozszczepia i jak zachowuje padając na powierzchnie gładkie i chropowate. Poznali prawo załamania, zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia, podstawy składania barw i jego zastosowanie (np. w ekranach telewizyjnych) oraz działanie światłowodów i ich wykorzystanie w telekomunikacji czy medycynie.

Mgr Aneta Kozłowska poprowadziła zajęcia z ochrony środowiska zatytułowane „Eko-etykietowanie wyrobów powstających przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii przyjaznych dla środowiska i człowieka. Międzynarodowe, unijne i krajowe systemy eko-znakowania”. Na zajęciach uczniowie: - zapoznali się z ideą wprowadzania oznaczeń ekologicznych na produktach najmniej szkodliwych dla zdrowia i środowiska; - poznali cykl życia i cechy wyrobów ekologicznych oraz zasady certyfikacji ekologicznej stworzone przez organizacje międzynarodowe, unijne i krajowe; - określili funkcje jakie spełniają ekoznaki; - dokonali identyfikacji oznaczeń na opakowaniach wielu produktów.



Z kolei mgr Mirosław Szwed, specjalista z ochrony środowiska wprowadził uczniów w świat nowoczesnych technologii w badaniach jakości wody. Uczniowie zapoznali się z nowoczesnymi technikami analizy wody wykonywanymi przy użyciu chromatografu jonowego DIONEX ICS 3000 w Laboratorium Badań Środowiska, zmierzyli pH oraz konduktywność popularnych napojów (cola, sok pomarańczowy) oraz wody mineralnej i kranowej. Wykazali związek między obecnością kwasu fosforowego a niskim odczynem coli. W laboratorium rafy koralowej poznali tropikalny ekosystem słonowodnego akwarium morskiego.





Warsztaty z biologii pod tytułem „Biotechnologia – czy zapewni lepszą przyszłość? Jej wpływ na środowisko przyrodnicze i zdrowie człowieka” poprowadziła dr hab. Ilona Żeber-Dzikowska. Zajęcia miały na celu rozwinąć zdolności krytycznego myślenia i umiejętności poznawania świata za pomocą obserwacji, doświadczeń, pokazu. Pani doktor przedstawiła zagadnienia związane z bioterroryzmem, przekazała informacje dotyczące problemów etycznych, moralnych, prawnych wynikających z postępu genetyki, medycyny, biotechnologii oraz rozwiązywania aktualnych sporów biologiczno-ekologicznych w powiązaniu z etyką środowiskową. Uzmysłowiła istnienie zagrożeń spowodowanych działalnością człowieka. W ramach aspektów biotechnologicznych, medycznych, biologicznych oraz społecznych podjęła analizę zagadnienia GMO w obszarze ochrony środowiska, wiedzy naukowej, mediów, świadomości ekologicznej społeczeństwa. Ponadto zaprezentowała punkt widzenia zwolenników i przeciwników stosowania GMO w ochronie środowiska z uwzględnieniem dalszego rozwoju biotechnologii w tym zakresie biorąc pod uwagę stan środowiska przyrodniczego oraz zdrowie człowieka.

Dr Mirosław Mularczyk poprowadził warsztaty z geografii zatytułowane „Geograficzne aspekty telemedycyny”. Przedstawił zależność długości życia człowieka, przyrostu naturalnego od miejsca zamieszkania i sposobu żywienia. Uczniowie dowiedzieli się na jakie choroby narażeni są ludzie w różnych częściach świata i co jest ich powodem. Okazuje się, że najtrudniejsza sytuacja zdrowotna panuje w krajach biednych i zacofanych, głównie w Afryce. Zadaniem uczniów było przedstawienie pomysłów na rozwiązanie tego problemu. Wiele z tych pomysłów można by zrealizować za pomocą tzw. telemedycyny. Polega ona na udzielaniu konsultacji lekarskich, a nawet przeprowadzaniu zabiegów pod okiem specjalistów przebywających w krajach wysokorozwiniętych. Kontakt ułatwia połączenie telefoniczne lub video telefoniczne. Pozwala to na zwiększenie dostępności do lekarzy bez kosztownych inwestycji w budowę szpitali i szkolenie personelu.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli we wszystkich zajęciach i wysoko ocenili przygotowanie prowadzących. Efektem udziału uczniów w warsztatach będzie nakręcenie przez nich filmu o pozytywnym i negatywnym wpływie nowoczesnej technologii na zdrowie i życie człowieka.