Main menu:
„Lećmy i nigdy odtąd
nie zniżajmy lotu”
Motto szkoły:
Artykuły prasowe - "Głos Daleszyc"
W ramach projektu Comenius , w dniach 7-11 marca 2011r odbyło się już kolejne spotkanie szkół partnerskich z Polski, Włoch, Rumunii, Węgier, Turcji oraz Bułgarii. Tym razem miało ono miejsce w Ujfeherto, na Węgrzech. W wizycie tej wzięli udział nauczyciele gimnazjum: Monika Saternus, Bożena Kraj, Joanna Jamioł oraz uczniowie: Aleksandra Krzysiek, Patrycja Harabin, Aleksandra Dziedzic, Bartek Piórczyk,Konrad Śnioch.
Ujfeherto to niewielka, ale urokliwa miejscowość, która może się poszczycić dużą, nowoczesną szkołą, muzeum regionalnym, zabytkowym kościołem oraz obiektami rekreacyjnymi, takimi jak: sztuczne lodowisko, pływalnia, kręgielnia. W pierwszy dzień, po zwiedzeniu szkoły wszyscy udali się w barwnym pochodzie do Domu Kultury, gdzie odbyło się uroczyste powitanie oraz prezentacja programu artystycznego o charakterze historyczno - folklorystycznym. Program ten nawiązywał do Święta Narodowego Węgier. Przypomniano w nim m.in. postać naszego rodaka gen. Józefa Bema. Było to dla nas szczególnie miłe, zwłaszcza, że podkreślono jego zasługi w walce o niepodległość Węgier. Kolejnym punktem spotkania był koncert piosenek przygotowanych przez poszczególne kraje, które wzbudziłyogromny aplauz.
W następne dni poznawaliśmy inne miasta Węgier: Nyiregyhaza, Debreczyn oraz stolicę kraju- Budapeszt, który zachwycił nas swą niezwykłą architekturą i położeniem. Podobało nam się wzgórze zamkowe, kościół św. Marcina, św. Michała, mosty na Dunaju, budynek Parlamentu i Plac Bohaterów. Zapamiętaliśmy niezwykle ważną wizytę w miejscowości Mariapocs, słynnym węgierskim sanktuarium, w którym czczona jest ikona Płaczącej Madonny. W 1991 r. Jan Paweł II odprawił tutaj Mszę Świętą dla tysięcy pielgrzymów.
Jeszcze w trakcie pobytu na Węgrzech ukazała się w prasie informacjao naszym międzynarodowym spotkaniu, a nasz przedstawiciel Bartek Piórczyk wystąpił w lokalnej stacji telewizyjnej, gdzie dzielił się swoimi wrażeniami z wizyty. Dni spędzone na Węgrzech szybko minęły i smutno było opuszczać ten piękny kraj, bo chociaż wycieczka trwała krótko, to zdążyliśmy się już zaprzyjaźnić. Oto krótkie wspomnienia innych uczniów z węgierskiego spotkania:
Z pobytu na Węgrzech przywiozłam wiele ciekawych wspomnień. Rodzina u której mieszkałam była bardzo serdeczna i gościnna. Bardzo podobała mi się stolica Węgier. Jest to piękne, zabytkowe miasto. Byliśmy również w restauracji, gdzie mieliśmy szansę posmakować typowych węgierskich dań. Gdybym miała taką możliwość to na pewno pojechałabym do Ujferherto jeszcze raz , tylko na trochę dłużej – podsumowuje wizytę Patrycja z klasy Ia
Pożegnanie wzbudziło w nas wielkie wzruszenie, ponieważ bardzo się zżyliśmy z tamtejszymi ludźmi. Do końca życia to zapamiętam. Jestem zadowolona i wdzięczna, że mogłam wziąć udział w tym wyjeździe. Był dla mnie niezwykłym przeżyciem – dodaje Aleksandra z klasy Ic.
Dni spędzone na Węgrzech, były najwspanialszymi dniami mojego życia! Chciałem też zachęcić wszystkich uczniów gimnazjum w Daleszycach, aby brali udział w tego typu projektach, gdyż dzięki nim można przeżyć naprawdę fantastyczną przygodę – mówi Bartek z klasy Ic.
Wizyta w Bułgarii
Artykuł "Głos Daleszyc" - kwiecień 2011 r.
W dniach 11 – 15 października 2010 r., w drugim roku realizacji wielostronnego projektu europejskiego Comenius, grupa uczniów wyłonionych w ramach konkursowych eliminacji oraz nauczycieli udała się z wizytą do szkoły w bułgarskim mieście Plovdiv.
Spotkanie, na które, oprócz nas, przybyli przedstawiciele szkół partnerskich z Węgier, Rumunii, Włoch i Turcji, miało charakter roboczy. Oficjalne rozpoczęcie bułgarskiej wizyty miało miejsce w sali konferencyjnej Liceum Zawodowego Turystyki im. Asena Zlatarova i rozpoczęło się od serdecznych słów powitania wypowiedzianych przez panią Dyrektor i przedstawicieli Urzędu Miasta Plovdiv. Następnie podsumowano efekty naszych szkolnych działań zatytułowanych „Przemoc, rasizm, ksenofobia – postawy”. Z wielkim zainteresowaniem obejrzano wystawę plakatów i prezentację na ten temat. Najciekawszym elementem ekspozycji były kalendarze, które ukazywały wielką wrażliwość uczniów na poruszane tematy oraz ich plastyczne talenty. Niezwykle atrakcyjne wypadła druga cześć naszego spotkania, na którą złożyły się występy uczniów: tancerzy w strojach ludowych, formacji tańca disco, piosenkarzy i wspaniałego iluzjonisty. Duże zainteresowanie zebranych wzbudzał przepięknie nakryty stół, na którym każdy mógł znaleźć smakołyki kuchni bułgarskiej, między innymi, „kebapche, kyufte i surmi”(mięso mielone podawane na różne sposoby).
Kolejny dzień był czasem poznawania najpiękniejszych zakątków Plovdiv, jednego z najstarszych miast świata, zwanego „bułgarskim Rzymem”, miasta o intrygującej historii, w której znaczącą rolę odegrali Macedończycy: Pilip (ojciec Aleksandra Macedońskiego), którego kolumna stoi w pobliżu starożytnego rzymskiego stadionu, uznany jest za oficjalnego założyciela Plovdiv (342 r. n.e.). Z drugiego wieku pochodzi rzymski amfiteatr, którego licznie zachowane elementy wzbudziły powszechny podziw. Z wielkim zainteresowaniem zwiedzaliśmy Muzeum Ikon, Muzeum Etnograficzne, meczet Dzhumaya oraz kościoły Św. Heleny i Konstantyna. Wspaniałe wnętrza miejsc kultu religijnego skłaniały do głębokiej refleksji.
Ważnym wydarzeniem w dziejach miasta była wizyta Jana Paweł II w Plovdiv (czerwiec 2002), podczas której Ojciec Święty odprawił Mszę Świętą i spotkał się z młodzieżą w katolickiej katedrze Św. Ludwika. Byliśmy wzruszeni idąc śladami naszego Patrona, modląc się w tej samej świątyni, rozmawiając też z księdzem proboszczem, który cieszył się naszą obecnością i z radością wspominał papieską wizytę. Zwiedzając Bachkovski Monastir – klasztor, sanktuarium ikony Matki Bożej Wniebowziętej w górach Rodopach natrafiliśmy na kolejny papieski wątek. Jan Paweł II otrzymał kopię tego cudami słynącego wizerunku podczas Jego pobytu w Plovdiv. Jak mówią ikona, przedstawiająca Maryję, do której Jan Paweł II czuł wielkie nabożeństwo, została umieszczona w papieskim pokoju w Watykanie.
Zwiedzanie stolicy Bułgarii – Sofii było niezwykłą atrakcją tego pobytu. W jesiennym słońcu spacerowaliśmy po ulicach centrum miasta, rozpoznając ważne budowle: siedzibę prezydenta, budynki ministerialne, Bułgarską Akademię Nauk, Uniwersytet Sofijski. Zwiedziliśmy stylowe wnętrza Teatru Narodowego i bogate zbiory Galerii Narodowej. Mieliśmy szczęście obejrzeć ekspozycję ponad 60 rzeźb E. Degasa (ze zbiorów USA), wśród których była ta najsłynniejsza - „Czternastoletnia tancerka”.
Nasza pracowita wizyta w Bułgarii była owocnym czasem nawiązywania serdecznych więzi przyjaźni i doświadczania ogromnej serdeczności ze strony gościnnych gospodarzy. Stanowiła interesującą lekcją historii i niezwykle efektywny kurs języka angielskiego dla wszystkich. Już wkrótce z wielkim entuzjazmem rozpoczniemy realizację kolejnych zadań naszego projektu Comenius przed wiosenną wizytą na Węgrzech.
Bożena Kraj
Wizyta w Turcji
Artykuł "Głos Daleszyc" - czerwiec 2011 r.
W ramach projektu Comenius, w dn. 23-30 maj 2010r, nauczyciele: p. Monika Saternus i p. Irina Kosmala wraz z uczniami: Jakubem Jasionowskim oraz Robertem Sitarzem, wzięli udział w spotkaniu szkół partnerski w Adiyaman, w Turcji.
23 maja dzięki projektowi Comenius rozpoczęła się nasza wizyta w Turcji. Z lotniska imienia Ataturka w Stambule pojechaliśmy wzdłuż morza Marmara do naszego hotelu, który był położony praktycznie w samym sercu zabytkowej części miasta. Nie tracąc czasu na odpoczynek po podróży ruszyliśmy na pierwszy i jakże niesamowity spacer po Stambule. Był wieczór, ale miasto tętniło życiem. Szczególne wrażenie zrobiły na nas słynne budowle, znane nam dotąd tylko z podręcznika czyli Błękitny Meczet i Hagia Sofia, które dzięki niesamowitym podświetleniom wyglądały po prostu bajecznie. Kaskada kolorowych fontann, barwne wystawy, cisza modlitewna w meczecie i jego piękny wystrój sprawiły, że kończyliśmy dzień pełni wrażeń, a w poniedziałek rano byliśmy już około 1300km od tego magicznego miasta.
W Adiyaman, miasta leżącego w południowo- wschodniej Turcji powitali nas bardzo liczni uczniowie tamtejszej szkoły, którzy czekali na nasz przyjazd na placu szkolnym. Wszyscy zrobili na nas wrażenie swoją postawą i znajomością języka angielskiego. Poznaliśmy bliżej naszych kolegów i koleżanki z innych krajów: z Włoch, Węgier, Rumunii i Bułgarii.
W szkole po uroczystym powitaniu przez dyrektora i nauczycieli mogliśmy skosztować tradycyjnych potraw tureckich przygotowanych przez rodziców. Po południu braliśmy udział w uroczystym otwarciu wystawy prac uczniów ze wszystkich krajów pt.„Pokaż mi swoje serce i duszę”, która odbyła się w muzeum sztuki współczesnej i wzbudziła duże zainteresowanie mediów. Następnego dnia po spotkaniu z burmistrzem miasta , wizycie w muzeum historycznym Adiyaman, z bardzo bogatymi zbiorami, zwiedziliśmy miasto i jego okolice. Duże wrażenie zrobiła na nas wizyta w syryjskim kościele chrześcijańskim.
26 maja musieliśmy wstać o godzinie pierwszej w nocy, by dotrzeć na górę Nemrut na wschód słońca .Nemrut góra o wysokości 2150 m. Jest jednym z najważniejszych stanowisk archeologicznych związanych z kulturą późnego okresu hellenistycznego. Na szczycie góry usypany jest 50 m wysokości kurhan, otoczony z trzech stron tarasami. Każdy taras ozdabia grupa monumentalnych rzeźb (do 8 m wysokości) przedstawiających króla Antiocha oraz bogów persko-greckich. Obecnie posagi są już nieco zniszczone, ale miejsce cały czas jest urokliwe, a jedną z najpopularniejszych atrakcji jest oglądanie wschodu lub zachodu słońca, które ściąga licznych turystów z całego świata. Widok, który mogliśmy podziwiać, zrekompensował wszystkie trudy i brak snu. Wielkość, położenie oraz bogactwo zachowanych detali czyni z zespołu Nemrut unikat na skalę światową. Znalazło to swoje potwierdzenie w decyzji UNESCO zaliczającej go w poczet obiektów Światowego Dziedzictwa Ludzkości.
Niesamowite wrażenie zrobiła na nas wycieczka do Sanliurfy, miasta położonego około 50 km od Syrii. To miejsce jest oazą zieleni, pięknej architektury i nieco mistycznej atmosfery. Już na pierwszy rzut oka mogliśmy się przekonać , iż jesteśmy w innym miejscu niż zeuropeizowane miasta zachodniej Turcji. Nie sposób było nie poczuć atmosfery orientu. Mogliśmy również nie tylko usłyszeć tradycyjną turecką muzykę, ale wspólnie zatańczyć. Najważniejszym punktem wizyty w mieście, było zwiedzanie malowniczego parku, w którym znajdują się meczety oraz stawy ze świętymi rybami. Karpie te, jak głosi legenda, są święte, dlatego każdy, kto spróbuje je wyłowić, natychmiast ślepnie. Legenda ta sięga czasów Abrahama. Według niej babiloński król, budowniczy wieży Babel, skazał Abrahama na karę śmierci przez spalenie na stosie. Jednak za sprawą cudu, ogień zamienił się w wodę, a rozpalone węgle w ryby. Co więcej, przy jednym z meczetów znajduje się jaskinia, w której podobno urodził się sam Abraham. Warto wiedzieć, że jest on dla muzułmanów tak samo ważnym prorokiem jak dla chrześcijan czy Żydów.
Czas spędzony w Turcji z pewnością możemy zaliczyć do najlepszych w naszym życiu. Turcy okazali nam ogromną życzliwość i gościnność. Wszyscy w stosunku do nas byli bardzo mili, uprzejmi i ciekawi życia w Polsce. W bardzo dobrych nastrojach, lecz trochę smutni, że to już koniec tej wspaniałej przygody, wróciliśmy w niedzielę 30 maja do kraju.
Jakub Jasionowski,kl.3c i Robert Sitarz,kl. 3e
Wizyta we Włoszech
Artykuł "Głos Daleszyc" - marzec 2010
W dniach 8 -12 marca 2010 r. czteroosobowa delegacja uczniów i nauczycieli Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach przebywała z roboczą wizytą w Liceum Klasycznym im. Horacego w mieście Portici, niedaleko Neapolu we Włoszech. To już drugie spotkanie szkół partnerskich z Rumunii, Włoch, Turcji, Węgier i Polski współpracujących w ramach europejskiego projektu Comenius.
Pani dyrektor Iolanda Giovidelli witając gości opowiedziała o sukcesach włoskiego liceum, podkreślając, że jest ono jedną z najlepszych szkół średnich w regionie Campania. Joanna Forbes, rodowita Angielka z Leicester, oprowadziła nas po budynku szkolnym. Nasza uwagę zwróciła reprezentacyjna aula – miejsce licznych konferencji metodycznych i spotkań z rodzicami oraz świetnie wyposażone pracownie: fizyczna i chemiczna z malowniczym widokiem na majestatyczny, spowity wiosenną mgłą Wezuwiusz, wulkan, którego erupcje dramatycznie wpisały się w dzieje Portici, Pompejów i innych pobliskich miejscowości. Spotkanie w szkole, podczas którego zaprezentowano filmowe wersje psychodramy, uświetnił występ chóru, który zgodnie z klasyczną ideą tej placówki oświatowej zaprezentował hymny łacińskie.
Ważnym elementem wizyty było zwiedzanie regionu. Odwiedziliśmy siedzibę uniwersytetu w Portici, dawną rezydencję króla Neapolu i Sycylii – Karola, która chlubi się nie tylko zabytkowym wnętrzem i malowniczym nadmorskim położeniem, ale również bogactwem odmian drzew cytrusowych w pobliskim, rozległym sadzie - okazałe owoce dojrzewały właśnie w marcowym słońcu. Niezwykle interesująca była wyprawa do ruin starożytnych Pompejów, gdzie pod okiem doktora Flavio Russo mogliśmy odkrywać szczegóły z życia mieszkańców miasta, które w 79 r. n.e. przerwała dramatycznie potężna erupcja Wezuwiusza. Sorrento – to kolejne miejsce, które wzbudziło nasze wielkie zainteresowanie, a jednocześnie zachwyciło rozmaitością bujnej zieleni oraz niezwykle malowniczym, skalistym nadbrzeżem. O dreszczyk emocji przyprawiła nas wycieczka do Neapolu, który, jak wiadomo, nie cieszy się w świecie najlepszą sławą. Jednak warto było tam się udać, aby zwiedzić, między innymi, katedrę pod wezwaniem Św. Januarego, który jest patronem miasta, przyciągającym dwa razy w roku tysiące turystów (Cud Św. Januarego) oraz aby spróbować oryginalnej neapolitańskiej pizzy. Z wielkim wzruszeniem udaliśmy się szlakiem Ojca Pio, słynnego stygmatyka, do Pietrelciny. Szczególnym momentem pobytu we Włoszech była wizyta w Bazylice Św. Piotra w Watykanie, a przede wszystkim półgodzinne czuwanie przy grobie Jana Pawła II. W piątek, 12 marca 2010 roku grupa z daleszyckiego gimnazjum doświadczyła niezwykłego wzruszenia i duchowej bliskości naszego Patrona - modląc się gorąco w intencjach uczniów i nauczycieli naszej szkoły.
Warto podkreślić, że projekt Comenius, już trzeci w historii gimnazjum w Daleszycach, stwarza ogromne możliwości dla uczniów i jest wyzwaniem dla nauczycieli. A co najważniejsze, pozwala pokonać bariery językowe, a nawet przekroczyć granice geograficzne i zdobyć prawdziwych przyjaciół w Europie.
Bożena Kraj
Joanna Jamioł
NASZA ZIEMIA NIE MOŻE BYĆ ŚMIETNISKIEM
Artykuł z "Głosu Daleszyc" z dnia 30.12.2009 r.
Informowaliśmy już na łamach Głosu Daleszyc, że Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach przystąpiło w bieżącym roku szkolnym do projektu Comenius. W jego ramach realizujemy m. in. działanie „Kreatywne rozwiązywanie problemu związanego z zanieczyszczeniem środowiska”. Rozpoczął je udział młodzieży gimnazjalnej w akcji „Sprzątanie świata”. Uczniowie mieli wówczas okazję zorientowania się o stanie środowiska naturalnego naszej gminy. Niestety, nie przedstawia się on najlepiej. Nagminne jest ciągle wywożenie śmieci do pobliskiego lasu, wąwozu lub nad rzekę. Najpiękniejsze zakątki stają się zwolna śmietniskami. Dlatego w kolejnych dniach młodzież wykonała samodzielną pracę polegającą na odszukaniu i sfotografowaniu dzikich wysypisk śmieci w okolicach swego miejsca zamieszkania. Ta praca uczniów potwierdziła tylko wcześniejsze spostrzeżenia - nie ma okolicy, gdzie nie byłoby dzikich wysypisk.
Następnym krokiem było zwiedzanie miejskiej oczyszczalni ścieków – uczniowie dowiedzieli się, jak ona pracuje, poznali zasady działania i jej skuteczność w oczyszczaniu lokalnych ścieków. Odwiedzili również Urząd Gminy w Daleszycach i przeprowadzili wywiad z inspektorem do spraw ochrony środowiska, p.W.Grzędą. Tu dowiedzieli się, jak gmina przeciwdziała zanieczyszczeniu środowiska, jakie kroki podejmuje, by likwidować dzikie wysypiska. Uzyskali też informacje o planach wydziału ochrony środowiska na najbliższe lata.
Z powyższych działań przygotowali prezentację multimedialną, która została zaprezentowana na spotkaniu z ekspertem do spraw ochrony środowiska, p. dr Elżbietą Buchcic, pracownikiem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Pani doktor przybliżyła młodzieży gimnazjalnej współczesne, bardzo aktualne problemy ochrony środowiska. Poruszyła problem segregowania śmieci, recyklingu, utylizacji. Młodzież wyszła ze spotkania uświadomiona, że radzenie sobie z coraz większymi ilościami śmieci jest poważnym problemem. I choć istnieje wiele rozwiązań, jak np. kompostownie czy spalarnie śmieci, to jednak wszystkie wymagają ogromnych nakładów finansowych, na które nie zawsze jest nas stać. Wiadomo jednak już dziś, że jedynym sposobem, który może problem zmniejszyć, jest sortowanie śmieci. Segregujmy makulaturę, szkło bezbarwne i kolorowe, plastiki, żelazo i metale kolorowe. Opornym warto zwrócić uwagę, że robią to już od dawna najbogatsze kraje na świecie.
Efekty powyższych działań młodzieży gimnazjalnej w ramach projektu Comenius zostały utrwalone na filmie prezentującym przedstawione etapy pracy. Młodzież zaprezentuje go podczas swojej grudniowej wizyty w Rumunii. W naszej szkole będzie go można obejrzeć podczas konferencji prasowej, która planowana jest na miesiąc styczeń.
Koordynatorzy działania
A. Chrapkiewicz, B. Banaszek
Konferencja prasowa
Artykuł z "Głosu Daleszyc" z dnia 30.01.2010 r.
W dniu 12 stycznia 2010 roku w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach odbyło się, w ramach programu LLLP Comenius, spotkanie na temat zanieczyszczenia środowiska na terenie gminy Daleszyce.
Zaprosiliśmy wielu zacnych gości, którym zaprezentowaliśmy zrealizowane w ramach projektu "Development of students through their dreams workshop" działania.
Uczennice- uczestniczki wyprawy do rumuńskiego Brad, malowniczo położonego miasta w Transylwanii, podzieliły się swoimi wrażeniami i refleksjami z wizyty w partnerskiej szkole, przedstawiając przygotowaną na tę okazję prezentację PowerPoint.
Następnie gimnazjaliści zademonstrowali nam prezentację uczniów biorących udział w projekcie oraz logo przygotowane przez każdą klasę, w tym to, które reprezentowało Polskę podczas europejskiego konkursu na najlepsze logo Projektu w Rumunii. Konkurs wygrała Turcja i jej logo reprezentuje nasz Projekt. Oczywiście, mieliśmy okazję je zobaczyć podczas spotkania.
Kolejnym punktem była projekcja filmu zrealizowanego w ramach działania: "Kreatywne rozwiązywanie problemu związanego z zanieczyszczeniem środowiska", który jest rezultatem badań i obserwacji uczniów, zlokalizowania dzikich wysypisk śmieci, wizyty w oczyszczalni ścieków, rozmowy - wywiadu z inspektorem do spraw ochrony środowiska. Całym działaniem kierowały z ogromnym zaangażowaniem pani Anna Chrapkiewicz i pani Beata Banaszek.
Po obejrzeniu filmu odbyła się konferencja prasowa na temat zanieczyszczenia środowiska, poprowadzona przez uczennice. Gimnazjaliści zadawali pytania tym, którzy są odpowiedzialni za stan środowiska w naszej gminie. Przemyślane i wnikliwe pytania młodzieży świadczyły o zrozumieniu poruszanego problemu.
Konferencja przebiegała w ciepłej, przyjaznej atmosferze. Spotkanie okazało się ciekawą lekcją i nowym doświadczeniem dla naszych uczniów.
W tym miejscu pragniemy serdecznie podziękować zaproszonym gościom: Burmistrzowi Miasta i Gminy Daleszyce, panu Wojciechowi Furmanowi, Prezesowi TPZD, pani Annie Oszczepalskiej, radnym - pani Marii Powałkiewicz i panu Henrykowi Dziurskiemu, Inspektorowi do Spraw Ochrony Środowiska, panu Wiesławowi Grzędzie, Dyrektorowi ZUK-u, panu Andrzejowi Kmiecikowi, Nadleśniczemu Nadleśnictwa Daleszyce, panu Przemysławowi Jakobińskiemu, Komendantowi Straży Miejskiej w Daleszycach, panu Wiesławowi Pióro, pracownikowi ZUK-u, panu Henrykowi Samburskiemu.
"Wizyta w Rumunii"
Artykuł z "Głosu Daleszyc" - styczeń 2010 r.
To już trzeci projekt europejskiej współpracy Comenius – wcześniej Sokrates Comenius, realizowany przez nasze gimnazjum ze szkołami w Europie. Tytuł projektu: Development of students through dreams workshops. Nasi partnerzy to nauczyciele i uczniowie w Rumunii, Turcji, Bułgarii, na Węgrzech oraz we Włoszech. Czas trwania projektu przypada na lata 2009 – 2011. Współpraca rozpoczęła się wizytą przygotowawczą, która miała miejsce w daleszyckim gimnazjum w styczniu 2009 roku.
W dniach 7-11 grudnia 2009 roku przedstawiciele Rady Pedagogicznej oraz uczniowie, wyłonieni w trzyetapowym konkursie wiedzy historyczno-geograficznej i językowej udali się z roboczą wizytą do miejscowości Brad w regionie Hunedoara (dawna Transylwania) w Rumunii. Miasto położone jest w malowniczej dolinie, słynącej niegdyś z kopalni złota.
Gościnnym gospodarzem było tym razem liceum: Collegial National, którego patronem jest wybitna postać Wiosny Ludów w Rumunii – Avram Iancu. Jest to szkoła z tradycjami. Istnieje już 140 lat, a szczyci się nie tylko okazałym, stylowym budynkiem, ale wybitnymi absolwentami, wśród których Ojciec Arsenie Boca, zakonnik, teolog i artysta wydaje się być najznakomitszy.
Obecnie szkoła tętni życiem i cieszy się z licznych sukcesów uczniów, którzy bez problemów dostają się na najlepsze uniwersytety Rumunii.
Pobyt w Brad był niezwykle pracowity. Każdy dzień w szkole przynosił różne ciekawe wydarzenia: sympozjum historyczne na temat wspólnych dążeń wolnościowych narodów w Europie, między innymi z postacią Tadeusza Kościuszki jako wybitnego reprezentanta Polski; debatę na tematy europejskie; konferencję na tematy ekologiczne z prezentacją materiałów filmowych o problemie zanieczyszczenia środowiska w rejonach naszych szkół, konkurs na logo naszego projektu.
Wszystkim podobał się „Wieczór tradycji”. Nauczyciele i uczniowie szkół partnerskich spędzili razem kilka godzin, spożywając tradycyjne potrawy rumuńskiej kuchni, podziwiając występy regionalnego zespołu muzyków i tancerzy. Zachwycaliśmy się oryginalnością ludowych kostiumów, a szczególnie rozmaitością barwy i kształtu rumuńskiego haftu.
Wielką atrakcją pobytu w przyjaznej Rumunii było zwiedzanie regionu Hunedoara, kojarzonego przez miłośników literatury z postacią Draculi, którego pierwowzorem był możnowładca i właściciel wspaniałego zamku – postać niestety negatywna ze względu na jego śmiertelną nienawiść do poddanych i wrogów politycznych. Zwiedziliśmy zamek Corvinów, rodziny związanej z władcą dawnego księstwa i z Vladem Dracula, więzionym tam. Podobały nam się również klasztor Prislop i jego otoczenie. Ojciec Boca przebywał tam przez wiele lat, służąc licznym pielgrzymom. Sam mieszkał w niewielkiej jaskini, w której do dziś jedyną ozdobą są wizerunki Jezusa i Maryi, przed którymi Ojciec Boca codziennie modlił się. Mówi się o licznych cudach, które miały tam miejsce. Wielu chorych zostało uzdrowionych, a w dowód wdzięczności przy grobie zakonnika zawsze są świeże kwiaty. Mile wspominamy również wizytę w rzymsko-katolickim kościele Św. Anny oraz w kościele ortodoksyjnym Św. Mikołaja. Z zainteresowaniem oglądaliśmy wspaniałe wnętrza, freski, witraże i pokryty srebrem główny ołtarz w najstarszej świątyni Bradu. Zarządzający kościołem Ojciec Jan z wielką radością przyjął wiadomość, że jesteśmy z polskiej szkoły, której patronuje Jan Paweł II. Usłyszeliśmy wspaniałe słowa o naszym papieżu, dla którego ekumenizm miał bardzo ważne znaczenie.
Najważniejszym dominującym elementem pobytu w Rumunii była niezwykła życzliwość i gościnność. Dziewczynki z Daleszyc na zawsze zapamiętają wysiłki rodziców ich rumuńskich koleżanek, aby uczynić ten pobyt atrakcyjnym. Nauczyciele wymienili między sobą wiele interesujących pomysłów na dalszą owocną współpracę. Burmistrz miasta poprosił wszystkich partnerów projektu Comenius obecnych na roboczym spotkaniu w Brad, aby promowali to miasto oraz region Hunedoara w Europie, co z przyjemnością czynimy.
Bożena Kraj
Gimnazjum im. Jana Pawła w Daleszycach po raz trzeci w programie Comenius
Artykuł z "Głosu Daleszyc" - wrzesień 2009 r.
Parę miesięcy temu, a dokładnie w dniach 20-23 stycznia 2009 roku, Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach gościło u siebie nauczycieli ze szkół z Rumunii, Włoch i Węgier. Celem spotkania było wspólne opracowanie projektu partnerskiego Comenius. W lutym b.r. każda ze szkół uczestniczących w projekcie złożyła w swojej agencji narodowej wspólny projekt.
Z niecierpliwością czekaliśmy na odpowiedź. Otrzymaliśmy ją w lipcu, była to odpowiedź pozytywna. Nasza szkoła otrzymała w ramach projektu 24 tysiące euro, które między innymi przeznaczy na wyjazdy zagraniczne młodzieży. Planujemy wyjazdy do wszystkich szkół partnerskich, tj. w grudniu tego roku do Rumunii, w 2010 roku do Włoch, Turcji i Bułgarii, w 2011 na Węgry. Spotkanie podsumowujące projekt odbędzie się w Polsce, w naszej szkole.
Oryginalny tytuł projektu brzmi „Development of students trough their dreams workshop”, czyli “Rozwój ucznia poprzez jego warsztat marzeń”. Celem projektu jest pokazanie młodym ludziom drogi rozwoju poprzez walkę z ksenofobią, rasizmem, nietolerancją, poprzez odkrycie własnego ja, poprzez ciągłą pracę nad samym sobą. Nastolatkowie z różnych krajów będą mieli szansę poznać kulturę, obyczaje, a także problemy, jakie dręczą ich europejskich sąsiadów. Będą mogli spotkać się w każdym z krajów, biorących udział w projekcie, i wymienić w języku angielskim lub niemieckim własne doświadczenia.
Praca nad projektem ruszyła już z pierwszym dniem września. Na początku opracowany został harmonogram na rok szkolny 2009/2010. Każdy nauczyciel zapoznał się z obowiązkami, jakie do niego należą. Pierwszym gotowym produktem projektu jest prezentacja uczniów biorących udział w projekcie w formie PowerPoint, którą każdy zainteresowany może obejrzeć na stronie internetowej naszego gimnazjum. Obecnie każda klasa wraz z wychowawcą pracuje nad przygotowaniem loga projektu, które weźmie udział w konkursie wewnątrzszkolnym na najlepsze logo projektu. Zwycięskie logo będzie reprezentowało Polskę podczas konkursu europejskiego w Rumunii w dniach 6-10 grudnia 2009 roku. Oczywiście liczymy na wygraną.
Koordynator projektu
Katarzyna Szczepaniak